Rychlá DRK Guide

Guide je momentálně outdated. Vztahuje se k 3.X DRK, na 4.0 bude updatovana co nejdřív.

Zdravíčko, dnes jsem si pro vás připravil jenom něco malého, než vydám kompletní guidu pro tankování savage contentu. Nezahrnul jsem do této guidy úplně všechno a není to ani něco strohého. Většinu lidí DRK fascinuje edgy vzhledem a názvem jobu, takže se často stává, že moc tankovacích zkušeností člověk nemá. Zvolil jsem proto lehkou reprezentaci DRK + úvod do tankování v této hře jako celek, který bude doplněný v raidovací guidě směřující pro tanky a healery celkově, vydám ji ale později. Pokud hledáte guidu pro lv 60 rulety, Yukki Asuna udělal stručný obrázek, pro začínající a nenáročné hráče DRK, kteří se nechystají do raidu. http://imgur.com/a/DliIy – DPS je daleko od optimalizovaného ale pro lidi, kteří nehodlají mainovat DRK to stačí 🙂

Úvod

Dark Knight je tankovací classa, schopná velkého poškození, mitigace a k tomu má pár utility skillů. Avšak DRK nepatří mezi jednoduché joby a jeho skillový strop je poměrně vysoký a bude trvat nějakou chvíli, než si DRK osvojíte na raidovací úrovni. Hlavními kamenem úrazu je mana management, vysoké CPM(Cast Per Minute) a permanentní tank stance.

Tankovací Meta

Je důležité první zmínit tankovací metu, protože většina lidí si tanky ve FFXIV interpretuje špatným způsobem. Tankování ve FFXIV je na rozdíl od jiných MMORPG založeno na tom, že tanci mají dělat DMG a zároveň se držet co nejdéle naživu. Celé je to o tom, že musíte dělat DMG, vědět kdy si zapnout cooldowny pro mitigaci a vědět co vám za tanka projde a co už vám nevyjde, jinak se vaše parta bude smažit v horoucím pekle.
Obrovský dmg od bossů v této hře přichází v krátkých a často dost čitelných intervalech. To znamená, že pokud boss nebuší do vašeho ksichtu jako hluchý do vrat, dostáváte pouze neškodné auto-attacky. Kvůli tomu je passivní mitigace (tank stance) v této hře prakticky zbytečná. Pokud se tedy rozhodne hrát tanka, měli by jste se soustředit na maximalizaci poškození, samozřejmě až potom co pochopíte mechaniky fightu. Hrát super passivně a myslet si, že být tankem vás nějakým způsobem zprošťuje zodpovědnosti od toho dělat dmg není mentalita, kterou by jste měli mít. To není způsob jakým tankování ve FFXIV funguje. Pokud se budete držet takového mind setu, brzdíte tak svůj team a táhnete je dolů.
Ačkoliv jsem řekl, to co jsem řekl, nechci vás odradit od vaší hlavní úlohy v boji a tím je tankovat a zůstat naživu. Pokud se učíte a progressujete fight, je důležité hrát defenzivně a pochopit kdy a jak vysoký dmg přichází a podle toho používat svoje cooldowny. Hned jak pochopíte určitý set mechanik, je důležité si svoje cooldowny pečlivě naplánovat a držet se jich. Pokud zvolíte správné cooldowny, otevřete si pro sebe okno na to aby jste mohli dropnout tank stance a jít 100% dmg. To znamená, používáte svoje defenzivní cooldowny ofenzivním stylem. Mít až moc mitigace je skoro tak špatné jako mít jí příliš málo. Pokud jí máte příliš moc, táhnete se dolů v pozdější fázi boje a pokud jí máte příliš málo, je po vás. Snažte se najít balanc, který ovšem přichází stylem poučení se z chyb.
Nebojte se umřít a wipnout raid, hlavně při progressu se to stává pořád. Vaše dpska umírají, healeři, etc. Využijte tyto momenty a zkoušejte něco nového i pro sebe. Wipování může být i dobrá věc, pokud se něco nového učíte. Každá chyba, ze které se poučíte z vás dělá lepšího hráče. Problém je to pouze v případě, že umíráte dokola a dokola na stejné mechanice. Po každé smrti se snažte zhodnotit situaci: Jak jsem umřel/a? Co můžu příště udělat proto abych tomu zabránil/a?

Enmity násobení

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3629/grit] – 2.7x

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3619/spinning+slash] – 3.5x

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3627/power+slash] – 5.5x

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3627/power+slash] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] – 6.5x

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3624/unmend] – 3.5x

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3621/unleash] – 6x ??? <- Tímto si nejsem úplně jistý, nejspíš by to mělo být 5x

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3641/abyssal+drain] – 5x

Pokud použijete jakýkoliv buff, dostanete navíc přibližně 210 enmity.
Provoke dává Maximum enmity +1.
Jakýkoliv heal, včetně AoE healu má 0.5x, podle tabulky vás healer jen tak v enmity nemůže dohnat ;).

Dark Knight má ze všech tanků nejhorší enmity generation a proto, pokud tankuje s Warriorem, WAR by neměl používat butcher’s block, pokud mu to enmity nedovoluje. Zároveň maximální DRK potenciál je možný pouze za používání všech dostupných buffů a debuffů jako je Smoke Screen, Quelling Strikes, Shourd of Saints, Elusive Jump, etc. Nejlepší DRK dokáží ve speed runech přetočit i Warriora, vyžaduje to ale vysokou teamovou koordinaci a proto je nesmysl očekávat, že DRK bude mít v základu větší dmg než WAR, ačkoliv se v normálních skupinách drží v závěsu.

Skilly + Comba/Rotace

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3617/hard+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3619/spinning+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3627/power+slash] —> Pokud pullujete, začínejte s touto rotací. Další využití je jenom pro Tank swapy nebo pokud vás někdo dohání v enmity/aggro.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3617/hard+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3619/spinning+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3627/power+slash] —> Enmity + 1.0 se za tak vysokou cenu many NEVYPLATÍ. Použijte pouze pokud máte extrémní enmity problémy, což nejspíš znamená, že máte mnohem víc problémů než jenom slabou generaci enmity.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3617/hard+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3623/syphon+strike] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3632/souleater] —> !NIKDY! Oh v Grit vrací 100% HP, které udělíte nepříteli. Ale i tak NIKDY :).  Má nižší potency než delirium combo.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3617/hard+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3623/syphon+strike] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3637/delirium] —> Snažte se držet Delirium debuff na bossovi při raid aoe dmg nebo single target magical tank buster, zároveň je to vaše Go-For combo v případě, že potřebujete trochu nabrat manu.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3617/hard+slash] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3623/syphon+strike] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts]  + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3632/souleater] —> Ano, ano, ano a zase ANO. Tohle je vaše „skoro“ Fell cleava, díky které se DRK dotahuje a někdy i předhání Warriora v DPS. Pokud budete hrát DRK na maximální potenciál, tento skill vám zajistí 1. místo v DPS souboji tanků. Ale dávejte si pozor na manu ;D.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3643/carve+and+spit] —> NE. Samotný CaS sice vrací MP ale počet, který vrací zpátky je zanedbatelný. Vyplatí se pouze v případě, že něco hodně pokazíte v raidu a potřebujete okamžitě manu aby jste mohli přejít do tank stance.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3643/carve+and+spit] —> V combinaci s Dark Arts se z CaS stává další „skoro“ off-global fell cleava, rozhodně používat na cooldownu.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3620/scourge] —> 500 potency DoT rozhodně držet na bossovi co nejvíc.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3640/plunge] —> 100 potency gap-closer, prakticky dmg zadarmo. Někdy se dá využít při souboji stylem, že si zachráníte 1 GCD (nemusíte běžet zpět k bossovi, stačí skočit). Nevýhoda je animation lock, který má tento skill. Nedá se použít s žádným jinným OGCD, jinak clipujete další global skill.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3624/unmend] —> 100 potency, enmity generator na dálku. Nevýhoda je, že stojí manu, kterou DRK potřebuje co nejvíc šetřit. Kromě pullu bych ho moc nedoporučil, je velice situační.

AoE Comba/AoE Rotace

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3633/dark+passenger] —> Na cooldownu

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3633/dark+passenger] —> Pouze na 2 a více cílů

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3641/abyssal+drain] —> NIKDY (maximálně tak v Lv. 60 dungeonu)

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3621/unleash] vs. [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3641/abyssal+drain] —> v poměru Mana/Dmg jsou úplně na stejno, zvolte podle many, kterou máte k dispozici a pozice nepřátel

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3639/salted+earth] —> 550 potency z něj dělá nejsilnější skill v arzenálu DRK, v kombinaci s AoE je to samozřejmě jen násobeno. Snažte se ho umístit aby zasahoval co nejvíce hitboxů nepřátel.
Salted Earth macro – Automaticky hodí Salted Earth na střed zaměřeného protivníka.
/ac „Salted Earth“ <t>

Prioprita skillů za DRK

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3627/power+slash] (pokud potřebujete aggro) -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3620/scourge] -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3637/delirium] + OGCD -> [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3632/souleater]

Mana Management + Mana Cost/Mana Regen

Špatné využívání Dark Arts nebo AoE vede k velice rychlé ztrátě MP a ohrožuje váš Dark Side, který by měl mít 100% uptime. Řídíme se proto základním pravidlem, že pokud mana padne pod 30%, dvakrát si rozmyslíme, jestli se další Dark Arts + Souleater vůbec vyplatí 🙂
Mana management je zároveň věc, která odděluje dobré drk od průměrných. A taky vyžaduje velkou dávku sebekontroly ;D Naštěstí má DRK v tool kitu pár užitečných skillů, které mu můžou pomoct s udržováním many na rozumných hodnotách.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3628/darkside] -> 100% UPTIME, vypínat v případě, že boss má downtime více jak 9 vteřin.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3631/blood+price] -> Tento skill je důvod, proč by měl z největší části fightu tankovat právě DRK. Návratnost many je vysoká a extrémní při boji s packem nepřátel (a9s,a12s). Pokud boss používá nějakou skillovou sekvenci, například tank buster, který čítá několik zásahů, doporučuji si načasovat Blood Price tak aby vám na něj vyšel -> Víc zásahů = Víc many

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3625/blood+weapon] – Používat na cooldownu. Sníží weapon skill recast a dělá z vás prakticky DPS job, dohromady s regenem many z každé weapon skill akce(238MP), kterou provedete proti opponentovi je z tohoto skillu „must use“, pokud se nemusíte vypořádat s nějakým tank busterem, tím se dostáváme k nedostatku, že nesmíte mít zapnutý Grit pro použití Blood Weapon. (Tip.: Snažte se do každé Blood Weapon dát co nejvíce Off-Global cooldownu, tímto způsobem odstanete z Blood Weapon největší množství many. Low blow, Reprisal, Carve and Spit, Mercy Stroke, Plunge, etc.)

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3642/sole+survivor] – Situační skill, na který spousta lidí zapomíná. Perfektní pro fighty, kde se musíte vypořádat s jakýmkoliv druhem addů. (takže všude) (pozn.: Pozor na trvání buffu ! Neházet příliš brzo ani příliš pozdě ! Cca 6 vteřin před pravděpodobnou smrtí addky.)

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3628/darkside]– 442
[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3633/dark+passenger]-884
[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts]-1768
MP Tick +138
[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3628/darkside] Drain – 265
Balance = 127
[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3623/syphon+strike] +884mp

Cooldowny

S využitím CD doporučuji ve většině fightů začínat od nejkratšího po nejdelší, pokud to nevyžaduje jinak (Living Dead a12s nebo a10s, apod.)

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3629/grit] – DRK tank stance, proč je mezi cooldowny? Protože ve FF tank dostává pouze nárazový DMG (+healy ve FF jsou zbytečně silné) a proto je tank stance prakticky zbytečný a považuje se POUZE za cooldown. Pokud vás healer nedokáže uhealovat skrz auto-attacky, když nemáte tank stance, mám pro vás špatnou zprávu. Měli by jste si najít nového healera. Mana cost pro tank stance je poměrně vysoký, proto jestli budete mít v raidu „Oh fuck !“ moment, kdy ho budete muset zapnout, doporučuji si nechávat minimální rezervu 30% many.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3630/dark+dance] – Velice podceňovaný cooldown ale já si ho nemůžu vynachválit, možná i můj nejoblíbenější. Na poměrně dlouhý čas vzhledem ke krátkému cooldownu může do jisté míry kompenzovat nepoužitý Grit a zároveň vede k procnutí Reprisal.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3630/dark+dance– Nepoužívat, ztráta many. Ten maličkej vzrůst pro evasion se nevyplatí za tak masivní cenu many, navíc bossové ve FFXIV nemůžou dát „Miss“ při tank busterech, apod.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3626/reprisal] – Je sice útočný skill ale zařadil bych ho spíš do cooldownů. Dobrý DRK dokáže mít Reprisal up time klidně 40% fightu a pokud je použitý chytře, působí jako poloviční Grit. (Doporučuju používat Dark Dance 10 vteřin před tank busterem -> Procne reprisal -> Reprisal před tank busterem = -10% dmg)

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3634/dark+mind] – Asi jediný důvod, proč se DRK říká magic tank. Je vtipné, že má pouze jeden anti-magic skill ale jeho extrémně krátký cooldown zaručuje, že se dá používat častěji, než kterýkoliv jiný. Combinace [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3635/dark+arts] + [ffxiv id=http://xivdb.com/action/3634/dark+mind] je zatím nepotřebná, osobně jsem ji využil jen při A8S, pravděpodobně se hodil i na A12S progress.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3618/shadowskin] – Obdoba Rampartu od PLD, jednoduchý na použití, redukce dostatečná a recast je tak akorát.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3636/shadow+wall] – Pravděpodobně jeden z nejhorších cooldownů ve hře. CD 3 minuty za mitigaci 30%, to je opravdu moc. Každopádně svou práci odvede víc než dobře, většinou stačí na pokrytí velké částitank busterů.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/3638/living+dead] – Living Dead je perfektní nástroj pro Savage a noční můra pro PUG rullety. Má komplexní využití a věnovat se těmto cooldownům budu v guidě, která se zaměřuje hlavně na tankování a healování v raidu. Ve zkratce, aktivace vám dá speciální buff na 10 vteřin, který říká, že pokud vaše HP klesnou pod 1 během těchto 10 vteřin, stanete se na dalších 10 vteřin nesmrtelným(Walking dead). Jestli vás ale váš healer nevyhealuje za vaše MAX HP+1, zemřete po uplynutí těchto 10 vteřin(Walking dead).

Cross class

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/32/foresight] – Podcenovaný cooldown ale se zvyšujícím se item levelem se zvyšuje i využití. Momentální mitigace je cca 12%. Nevýhoda je poměrně dlouhý CD a nefunguje na magic dmg.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/18/provoke] – O tom asi ani neni potřeba se bavit. Tank swapy jsou v end-game contentu úplně všude a bez Provoke se do raidu nepodíváte.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/36/mercy+stroke] – Pokud je váš opponent pod 20% hp, je to dmg skill zadarmo. V kombinaci s Blood Weapon vám dokonce vrátí manu.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/13/awareness] – Perfektní při tankování skupin nepřátel a must have pro instance, kde se musíte vypořádat s bossem, který dává permanentně Critical Hity.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/12/convalescence] – Rozhodně užitečný cooldown, hlavně pro vaše healery. Nejsilnější v combinaci s Regen/Aspect Benefic, Medica II, apod.. Zároven combo Living Dead + Convalescence je dost používané.

[ffxiv id=http://xivdb.com/action/34/bloodbath] – Někdo používá bloodbath ale já si myslím, že Foresight je lepší a mitiguje víc dmg, než bloodbath je schopný vyhealovat. Avšak, pokud je fight soustředěný čistě na magic dmg, bloodbath je mnohem lepší, protože foresight je physical dmg only.

Openery

Main tank – Bez NIN
http://ffxivrotations.com/dn7

Main Tank – NIN
http://ffxivrotations.com/cyq

Off-Tank
http://ffxivrotations.com/dn8

Jak už jsem řekl dřív, DPS je jednou ze zodpovědností tanka. Pokud se rozhodnete tankovat, očekává se od vás DMG. Super defenzivní hraní nepomáhá nikomu a v této hře je celkově extrémně špatné. Pokud ale hrajete příliš riskantně, ztratíte agro nebo zabijete celou svou partu. Zjistěte co si můžete a nemůžete dovolit, to je základ. Pokud zemřete, není to konec světa, hrajete tanka a takové věci se prostě dějí, stane se vám to a je jedno jak bezpečně hrajete. Podívejte se zpět, zhodnoťte situaci a snažte se tomu předejít v dalším pokusu. Mějte v paměti, že útok je nejlepší obrana a pokud se vám díky dps podaří skipnout mechaniky, vaši healeři se musí vypořádat s menším dmgem a je víc prostoru pro dps. Momenty ve kterých musíte hrát agresivně jsou úplně stejně časté jako ty ve kterých musíte hrát defenzivně. Najděte rovnováhu a budete pro vaši skupinu nepostradatelní.

Pokud potřebujete vidět DRK v akci, doporučuji PoV videa na YT. Například Xenosys Vex od kterého se z velké části tato guida inspirovala.

Napsat komentář